Helg i Färgelanda

Har haft en underbar helg hos min syster Berit och hennes sambo Håkan denna helgen, bara jag och Lucas. Vi åkte på fredagseftermiddagen för att kunna utnyttja helgen maximalt, bilen var välpackad ..... minst sagt, skulle kunna tro att jag skulle vara borta minst en vecka. Kläder för alla väder, koppel, selen, löplina, markkrok, sist men inte minst Lucas plaskbalja, det var utlovat både värme och regn.

Första kvällen tillbringade vi på altanen med ost, vin och gapflabb........

 
..............kan förklara varför Lucas fick sin kvällspromenad på Färgelanda kyrkogård, vi skulle spana på "vackra blommor" (Berit hade några favoriter). Det gjorde vi förvisso.....i månsken, lite svårt att se färgprakten men med hjälp av kamerablixten så löste vi det också.


På lördagen fick jag bekanta mig med Geocaching, en modern form av skattjakt, hur kul som helst.

Kort sammanfattning: det går ut på att man letar gömda burkar ute i naturen, kort sagt. Någon - vem som helst - gömmer en behållare, en så kallad "cache, och publicerar koordinaterna till gömman online, sedan är det upp till andra att med hjälp av en GPS hitta behållaren.

Det här var definitivt något för mig, man förlorar sig totalt, klättrar på murar, gräver med pinnar, dyker hejdlöst ner bland ormbunkar och blåbärsris, totalt hämningslöst och utan att bry sig det minsta hur man ser ut när man gör det......




Dessutom får man en härlig promenad med nya vyer att njuta av. Lucas hade lite svårt att sitta still med Berit när vi nått 0-punkten och matte skulle leta, det var väl inte helt lätt att se matte gå fram som en bulldozer i skogen.

Han fick sin belöning med ett dopp i sjön, stenigt så det förslår men det stoppade inte Lucas från att doppa tassarna.


På lördagen gjorde Adam oss sällskap, nu var det; grillat, vin o gapflabb och som pricken över i:et....plask i poolen. Adam var väl inte direkt sugen på att bada men en kommentar från Berit fick honom att hoppa i så fort att han glömde ta av sig sockorna.


Synd att inte Adam var med när Berit skulle bada, henne fick jag prata ner i poolen....kallt....kallt....kallt.....brrrrrrrrr, går inte att ta miste på när man ser bilden.



Vi gjorde en trevlig överraskningstur till Järbo strax utanför Färgelanda, enda ledtråden var enkronor.....det blev en riktigt trevlig överraskning.

Utanför den gamla lanthandeln stod två stycken väggautomater från 60-talet fyllda med godispåsar, klubbor, dricka och chokladbitar som kunde köpas för några få enkronor, himmel vad gulligt. Vi frossade i var sin godispåse för tre kronor och en chipspåse för fem kronor. Lucas hade sikte på en egen påse men fick nöja sig med att smaka på vårt.






Den här helgen har verkligen varit störtskön, noll koll på klockan och totalt stressfri, en helg man blundar och manar fram när den grå och kalla årstiden kommer över oss.

Kramis o voof L&L


Kommentarer
Postat av: Mette

Låter som en riktig toppenhelg.

Mer sånt.

Kram Mette

2009-07-07 @ 09:03:13
URL: http://finnotto.blogg.se/
Postat av: "Anonymus"

Ja vi var både klockfria och lyckliga, gapflabben duggade tätt i värme och närhet. Tack för att du kom älskade lillasyster! Kramis

2009-07-07 @ 14:31:28
Postat av: Fillan

ååååh! vad härligt! jag vill ockå titta på de där automaterna! dit får ni ta mig när jag kommer upp nästa gång!

2009-08-31 @ 20:54:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0