Rallylydnad

I dag var det kursstart, Rallylydnad stod på programmet. Klockan 10.00 var det bokat i Bohus. Vaknade strax efter kl 06.00 och vågade inte somna om, tänk om jag skulle missa signalen på väckarklockan, inte bra eftersom jag skulle hämta Sonja och lille Hugo (våra kurskamrater).
För att verkligen se till att Lucas var ordentligt rastad så valde jag cykeltur i morse. Halv åtta bar det i väg. Starten på denna söndagsmorgonen kunde ha varit bättre. Han började med att ignorera mitt "nej" när vi skulle över gatan, där är nämligen en stolpe som måste "markeras" (hundars syn på saken), det är meningen att han ska lyssna, ignorera och följa matte................det blev................... lyssna, ignorera matte, pinka på stolpe. Kontentan: Matte tvärstannar, flänger ut armar och ben, hittar stolpe att fatta tag om, slipper att ramla av cykel och förnedringen som kommer på köpet.
Inte blev det bättre av att vi hade stora snöflingor som attackerade horisantalt i motvind.
OK, kurs är det och kurs ska det bli.
Hämtade upp Sonja och Hugo kvartöver nio. Hundarna fick träffas innan bilfärden för att få en så behaglig resa som möjligt (för oss mattar). Halv tio var vi på plats(10 börjar kursen),........av alla dagar jag ska göra något så valde jag årets värsta dag till att vara i tid. Vi hittade dock en liten byggnad på 2x2 m som vi kunde utnyttja för att få lite lä.
Anette kom på utsatt tid och vi var igång. I stora drag kan man väl sammanfatta att Rallylydnad är en kurs i lydnad på ett roligt sätt. Vi använde klickermetoden och massor av belöning, i form av små små bitar av grillkorv och köttbullar.
Hugo är en finsmakare, här är det bara "Mamma Scans" köttbullar som gäller men jag tror nog att en och annan korvbit slank ner också, jag hade nämligen missat Lucas gap ett antal gånger, flera korvbitar landade på marke där vi gick.
Hörde bara i pereferin att "vi får nog byta plats, m.a.o Hugo hade nosen i backen efter Lucas missade bitar:)
Värsta biten i allt ihop var väl egentligen matningen av godis och klicket, fingrarna var stelfrusna. Vänster hand var OK, (matningshanden) eftersom Lucas mer eller mindre svalde fingrarna varje gång (varmt i svalget), klickerfingret var värre, så stelt att jag klickade på fel ställen flera gånger (= förstärkning av fel beteende). Dessutom fick han fler bitar än han förtjänade, hans saliv+ fet korv= hala fingrar, minst 3 bitar gick åt till varje "rätt" han gjorde.......men vet ni vad.....han lär sig, ooooh vilken kick det ÄR, underbart.
Kursen var rolig och det är precis vad vi behöver, både jag och Lucas, LYDNAD, LYDNAD och åter LYDNAD. Hoppas Sonja och Hugo också är nöjda:)



I väntan på start



En Yl- och skällpaus



Trött efterkursenhund (12.00-15.00)

Kommentarer
Postat av: Anette

Klart jag kom på utsatt tid, hade du väntat dig något annat...!? ;-)

Kul att ni gillade starten på Rallyn, jag tror det kommer bli roligare och än mer utmanande allteftersom...!

Ni var jätteduktiga i alla fall!

2009-03-08 @ 20:00:30
URL: http://www.taxenshundskola.dinstudio.se
Postat av: Berit

Herregud...kan du inte fixa "pannkamera", jag får så fantastiska bilder i huvudet av dina situationsbeskrivningar. Jag vill SE!!!!

Och jag kan känna Lukas tillfredställelse när han får slicka i sig korvbitar som blir större allteftersom dina fingrar blir stelare och halare.

Tack för dina underbara skrivarmödor, jag njuuuter. / Kramis

2009-03-08 @ 21:06:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0